Idén om en filmfestival i Östersund segrade i Camp Creative

Torsdag och fredag förra veckan kämpade 29 team om prischecken på 10.000 kr i Camp Creative 2015.

Jämtlands Gymnasium arrangerade 24-timmarstävlingen för sjätte året i rad tillsammans med Ung Företagsamhet, Östersunds södra rotaryklubb samt bygghandeln Gärdin och Persson. Lagen hade att välja bland sju olika case, alltifrån att marknadsföra Bumperballs (hur kul som helst!) via VM 2019 till att göra Östersund till inte bara Vinterstaden, utan även Sommarstaden.

Vinnande laget hade tagit fasta på det sista, att göra Östersund till Sommarstaden. Genom en väl genomarbetad plan med en filmfestival, Festival de Östersund som kärna, lyckades tre tjejer från Jämtlands Gymnasiums ekonomiprogram kamma hem förstapriset.

Det vinnande laget bestod av Caroline Enerlöv, Hanna-Vega Selander och Alice Flodin.
– Varför vann just ni?
– Vi funderade över vad vi själva skulle vilja ha på sommaren, och kom på det här med filmfestival, säger Caroline.
– Ja, lite som Cannes, inflikar Alice, fest och flärd, en utebio i Österängparken!
– Ja, och en hel del vinnarskalle! avslutar Hanna-Vega.