NIU Gymnastik

Allmänt

NIU Gymnastik erbjuder åtta platser inom disciplinerna kvinnlig artistisk gymnastik och truppgymnastik. De program som erbjuds är Barn- och fritidsprogrammet, Ekonomiprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet samt Samhällsvetenskap på Jämtlands Gymnasium Wargentin i Östersund.

Vår målsättning är att erbjuda talangfulla elever kvalificerat stöd för att utvecklas i sin idrott. För dig som vill satsa på gymnastik har du här möjlighet att utvecklas som gymnast samtidigt som gymnasieutbildningen genomförs.

NIU PreCamp

Vi vill träffa dig som går i 8:an eller 9:an och är intresserad av NIU i artistisk gymnastik och truppgymnastik. Besök skolan, provträna i Östersund Arena och lär dig vad det innebär att kombinera gymnasiet med en elitsatsning på idrott.

Plats: Jämtlands Gymnasium Wargentin

Tid: Lördagen den 23 november 2019, 8.30-17.00

Anmälan: mejl till kanslist.ogy@gmail.com

Vi som arbetar med NIU

Michael Söderkvist
Sportchef NIU
michael.soderkvist@jgy.se
070-8600787

Johan Nilsson
Lärare tränings- & tävlingslära
johan.pc3.nilsson@jgy.se

Henrik Harr, tränare truppgymnastik 

Henrik har mångårig erfarenhet som gymnastikledare från Uppsala Gymnastikfrämjande, GF Uppsalaflickorna, Sandvikens GA, Brommagymnasterna och GK Hermes.
henrik.harr@jgy.se

Artak Khachaturyan, tränare kvinnlig artistisk gymnastik

Artak har en bakgrund som elitgymnast i Georgiens landslag. De senaste 14 åren har han arbetat som tränare i Florida.
artak.khachaturyan@jgy.se

Träning

Gymnastikträningen bedrivs till största delen i gymnastikhallen i Östersunds Arena. Hallen stod klar i december 2013, ägs och hyrs ut av Östersunds Kommun. Under dagtid disponeras hallen av skolor, på kvällstid hyr kommunens föreningar hallen. Hallen är utrustad med tävlingsredskap för truppgymnastik, kvinnlig artistisk gymnastik och manlig artistisk gymnastik.

På NIU Gymnastik tränar eleverna fyra träningspass per vecka, tisdag-fredag mellan 8.15–10.45. Utöver detta sker teoretiska utbildningar, som t ex näringslära. Gymnastiken planeras utifrån elevernas behov och utvecklingsmöjligheter.